Audit

Audit účetní závěrky – na co se připravit při prvním auditu nebo změně auditora?

Audit účetní závěrky je důležitý pro zajištění důvěryhodnosti a správnosti financí každé obchodní společnosti. V případě, kdy společnost poprvé podléhá povinnosti auditu nebo dochází ke změně auditora, zvyšuje se náročnost a rozsah auditu jak pro samotnou firmu, tak i pro nového auditora.

Prvoroční audit přináší auditorovi vyšší rozsah prací, jelikož musí ověřit počáteční stavy účetnictví a zároveň se musí podrobně seznámit s klientem. Nový auditor musí shromáždit mnoho informací od různých zaměstnanců, včetně hlavních účetní, finančních manažerů nebo od zástupců z vedení firmy. V takovém případě je důležitá aktivní komunikace společnosti s novým auditorem. Je důležité reagovat na dotazy auditora bez zbytečných prodlev, nepřehánět rozsah interní komunikace a včas auditorovi poskytovat potřebné podklady.

Před zahájením auditu je vhodné si stanovit harmonogram auditu s předem stanovenými cíli, termíny schůzek, termíny předání dokumentace novému auditorovi a termín závěrečné schůzky s auditorem. Nový auditor se bude pravděpodobně zajímat i o to, jakým způsobem probíhá schvalování faktur a inventarizace majetku a zásob ve firmě.

V tomto období je třeba se zaměřit na počáteční stavy účetnictví. Nový auditor podle standardu ISA 510 ověřuje, zda jsou počáteční zůstatky a údaje z předchozích období kompletní a správné.

Zároveň by měla být společnost schopna poskytnout všechny účetní doklady, evidenci zásob a majetku, smlouvy, přehled pohledávek a závazků. Zároveň je důležité, aby měla firma sestavenou účetní závěrku, včetně rozvahy, výkazu zisku a ztráty a přílohy, podle příslušných účetních předpisů. Zároveň by měla být sestavena a zdokumentovaná i interní účetní směrnice společnosti.

Společnost změnila auditora

Pokud dochází ke změně auditora, je důležité naplánovat dostatečný čas na přechodné období. Nový auditor by měl požadovat přístup k dokumentaci od předchozího auditora. Nový auditor zpravidla komunikuje s předchozím auditorem, a proto by společnost měla předchozího auditora zbavit povinnosti mlčenlivosti vůči novému auditorovi podle zákona o auditorech. V souvislostí s potřebnou komunikací s předchozím auditorem je zpravidla vyšší odměna nového auditora v prvním roce.

Pokud nový auditor nedokáže ověřit počáteční stavy, tak může vydat výrok s výhradou nebo dokonce záporný výrok podle mezinárodního standardu ISA 705. Toto nastává především v okamžiku, kdy se auditor sám nezúčastnil fyzické inventury. V takovém případě nemá auditor dostatečné informace o počátečním stavu.  

Naopak pokud je auditor schopen ověřit, že počáteční i konečné stavy odpovídají situaci firmy, vydá výrok bez výhrad. V případě prvoroční zakázky zároveň uvede, že se jedná o první zakázku nebo uvede že společnost dříve auditoval jiný auditor.

Závěr

Správný audit vychází především z kvalitní přípravy. Pečlivá dokumentace, vhodně nastavené interní procesy a otevřená komunikace s auditorem dokážou celý proces auditu výrazně zefektivnit. Audit by přitom neměl být společnostmi vnímán jen jako zákonná povinnost, ale měl by představovat i zdroj k posílení transparentnosti, zvýšení důvěry obchodních partnerů, investorů i široké veřejnosti.

Podívejte se na naše další články ze světa daní, daňového poradenství a financí. Najdete nás na EKP Advisory, Facebook či LinkedIn.

Jak vám můžeme pomoci?

Konverzní kód: vložit na poslední krok poptávky. Například „Poptávka odeslána“: