
 
															Řada společností nespoléhá v současné době na propagaci svých výrobků a služeb pouze prostřednictvím vlastních webových stránek či reklam v televizi, ale ve stále větší míře se obrací na blogery nebo známé osobnosti (dále jen „influenceři“), kteří jim, ať už např. prostřednictvím reklamy na blogu nebo recenze na dané produkty na sociálních sítích, pomáhají výrobky a služby zviditelnit.
Zaměříme-li se na činnost influencerů z pohledu příjmů plynoucích ze spolupráce s různými společnostmi, zjistíme, že se z velké části jedná o osoby samostatně výdělečně činné (dále jen „OSVČ“). Z tohoto důvodu se v následujícím článku nejprve zaměříme na povinnosti související s příjmy ze samostatné činnosti. Následně Vám přiblížíme barterovou spolupráci a spotřebitelskou soutěž z pohledu daní.
OSVČ
Pokud dosahujete příjmů např. z psaní článků na svém blogu či sociálních sítích, tvorby videí či prodeje vlastních produktů, je nutné si uvědomit, jaké jsou daňové dopady této činnosti. Pokud se nejedná o příjmy ze závislé činnosti (zjednodušeně zaměstnání), lze tyto příjmy při splnění stanovených podmínek považovat za příjmy ze samostatné činnosti dle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. V takovém případě se z Vás stává OSVČ.
Činnost blogerů je ve většině případů klasifikována jako živnost volná, což znamená, že k jejímu provozování je nutné splnit všeobecné podmínky stanovené živnostenským zákonem a získat živnostenské oprávnění. Zvláštní podmínky pro její provozování, jako je např. prokázání odborné způsobilosti dle § 21 a § 22 živnostenského zákona, stanoveny nejsou.
Kromě ohlášení živnosti živnostenskému úřadu je mimo jiné nutné splnit další povinnosti, a to ve vztahu k příslušné správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a dále příslušnému finančnímu úřadu.
K hlavním povinnostem vůči příslušné správě sociálního zabezpečení patří:
K hlavním povinnostem vůči příslušné zdravotní pojišťovně patří:
K hlavním povinnostem vůči příslušnému finančnímu úřadu patří (při splnění podmínek stanovených příslušným zákonem):
Splnění registračních povinností si lze do jisté míry usnadnit prostřednictvím Centrálního registračního místa, kde můžete prostřednictvím Jednotného registračního formuláře učinit výše uvedené registrace, resp. přihlášky a hlášení do výše uvedených evidencí.
Po úspěšné registraci na příslušném finančním úřadu Vám správce daně přidělí daňové identifikační číslo, které jste povinni uvádět při styku se správcem daně ve všech případech týkajících se daní, ke kterým jste registrován.
Jako OSVČ si můžete zvolit, zda budete uplatňovat výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmu, nebo v paušální výši, přičemž způsob uplatnění výdajů nelze zpětně měnit. V případě příjmů z živnostenského podnikání (s výjimkou příjmů z živnostenského podnikání řemeslného) lze uplatnit paušální výdaje ve výši 60 % z příjmů z živnostenského podnikání, nejvýše však lze uplatnit výdaje do částky 1 200 000 Kč.
Při splnění podmínek stanovených v ZDP máte zároveň při samostatné činnosti možnost rozdělit své příjmy a výdaje na jejich dosažení, zajištění a udržení na s Vámi spolupracující osobu. Tou může být dle § 13 ZDP
Po popisu základních povinností souvisejících s dosahováním příjmů ze samostatné činnosti Vám již přiblížíme jeden z konkrétních způsobů spolupráce, a sice barterovou spolupráci.
Barterová spolupráce
Pod označením barterová spolupráce si lze představit např. situaci, kdy společnost poskytne influencerovi své produkty, který na ně poskytne recenzi na svém profilu na sociálních sítích, blogu apod.
Z pohledu daní je nutné na barter pohlížet jako na dvě samostatné transakce a posoudit je tudíž jednotlivě. První transakcí se v tomto případě rozumí poskytnutí reklamní služby influencerem, druhou pak dodání zboží společností influencerovi.
Dopady první transakce z pohledu ZDP a ZDPH:
Influencer
Společnost
Dopady druhé transakce z pohledu ZDP a ZDPH:
Společnost
Influencer
Kromě barterové spolupráce je další možností, jak rozšířit povědomí o produktech společnosti, spotřebitelská soutěž.
Spotřebitelská soutěž
Spotřebitelská soutěž je definována v § 2 odst. 1 písm. v) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele následovně: „§ 2 (1) Pro účely tohoto zákona se rozumí: … v) spotřebitelskou soutěží soutěž, anketa nebo jiná akce o ceny pořádaná pro spotřebitele v přímé souvislosti s propagací, nabídkou nebo prodejem výrobku či služby prodávajícího, při níž se prodávající či jím pověřená osoba zavazuje vyplatit účastníkům určeným náhodným výběrem peněžité či nepeněžité ceny a při kterých je podmínkou účasti zakoupení určitého výrobku či služby a doložení tohoto nákupu prodávajícímu nebo uzavření smluvního vztahu s prodávajícím výrobku, nebo služby či účast spotřebitele na marketingové akci prodávajícího, a to i nepřímo prostřednictvím jiné osoby.“
Za spotřebitelskou soutěž lze tedy považovat např. soutěž, kdy po splnění stanovené podmínky, jako je např. zodpovězení soutěžní otázky či zapnutí sledování profilu společnosti na sociálních sítích, může účastník soutěže vyhrát společností nabízený produkt.
Situaci je opět nutné rozlišit z pohledu společnosti a výrobce, a to podle ZDP a ZDPH.
Dopady soutěže z pohledu ZDP:
Společnost
Výherce soutěže
Dopady soutěže z pohledu ZDPH:
Společnost
Výherce soutěže
Obdarovaný
V tomto článku jsme se zabývali příjmy ze samostatné činnosti z pohledu daně z příjmů fyzických osob, sociálního a zdravotního pojistného. Následně jsme se zaměřili na některé konkrétní možnosti propagace produktů a služeb prostřednictvím influencerů, a to barterovou spolupráci, spotřebitelskou soutěž a dary.
Ať již využijete některou z uvedených možností, či se rozhodnete pro jinou formu propagace svých produktů a služeb, doporučujeme si vždy důkladně prostudovat příslušné zákony, abyste předešli případným komplikacím. Zároveň doporučujeme vést důkladně související dokumentaci, abyste byli v případě kontroly schopni prokázat přijatá a poskytnutá plnění.
Máte-li zájem o další aktuality, sledujte nás na EKP Advisory, Facebook či LinkedIn.
EKP je členem Prime Global, jedné z TOP 5 mezinárodních organizací sdružujících nezávislé poradenské a účetní firmy po celém světě.