
Zkuste si pročíst nejčastější dotazy, třeba právě zde najdete odpovědi na své otázky.
Jaké je poslání a smysl auditu?
Posláním a smyslem auditu účetní závěrky je vyjádřit názor nezávislého, kvalifikovaného odborníka, auditora, na věrohodnost účetní závěrky sestavené a zveřejněné vedením účetní jednotky. Auditor ověřuje, zda údaje v účetní závěrce podávají věrný a poctivý obraz finanční pozice, výsledků hospodaření a příp. peněžních toků v souladu s pravidly předepsanými českými nebo jinými účetními předpisy, často s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Názor auditora má dostatečnou vypovídací schopnost pouze a jenom ve spojení s určitou úplnou účetní závěrkou, ke které se auditor vyjadřuje.
Kdy je audit povinný a kdy dobrovolný?
Audit je povinný, pokud firma splní zákonem stanovená kritéria (např. velikost obratu, počet zaměstnanců nebo výše aktiv). Mimo tyto případy si audit může firma objednat dobrovolně – například pro zvýšení důvěryhodnosti u investorů nebo bank, při rozhodování o koupi či prodeji firmy, k ověření závěrky a úrovně hospodaření pro vlastníky a manažery.
Kritéria povinnosti auditu účetních závěrek dle § 20 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví:
Dle § 20 jsou povinně auditovanými jednotkami:
Jaké výhody představuje audit pro auditovanou společnost?
Kromě splnění zákonné povinnosti poskytuje audit firmě nezávislý pohled na její účetnictví a vnitřní procesy. Může odhalit rizika, posílit důvěru obchodních partnerů, pomoci při rozhodování managementu a být přínosem při fúzích, akvizicích či žádostech o financování.
Je audit jen pro velké firmy?
Ne. Přestože je audit častější u větších společností, může být velmi užitečný i pro menší a střední podniky, zejména pokud chtějí růst, vstoupit na nové trhy, získat investora nebo nastavit efektivnější řízení rizik a vnitřních kontrol.
Jak probíhá audit účetní závěrky?
Přijetí zakázky, strategie a plánování
Než audit zahájíme, provedeme nezbytné posouzení zakázky a společně s klientem si nastavíme harmonogram a způsob předávání dat a informací potřebných k provedení auditu. Pokud audit začíná ještě před koncem účetního období, realizujeme tzv. průběžný (interim) audit. V této fázi provádíme finanční analýzu, mapujeme řídicí a kontrolní procesy a systémy a identifikujeme hlavní rizika. Na základě těchto zjištění následně připravujeme konkrétní auditorské testy.
Samotné provedení auditu
V rámci průběžného auditu se zaměřujeme především na testování nákladů a výnosů. Zjištění z hodnocení kontrolních mechanismů a provedených testů sdělujeme vedení společnosti prostřednictvím dopisu auditora. Během závěrečné fáze, tedy po skončení účetního období, provádíme ostatní auditorské testy, včetně ověřování sestavení účetních výkazů a zveřejňovaných údajů, zejména těch uvedených v příloze účetní závěrky. Jakékoliv zjištěné nesrovnalosti okamžitě konzultujeme s klientem a v případě potřeby domlouváme jejich opravu.
Uzavření auditu
Po dokončení testů proběhne v rámci auditorského týmu diskuze výsledků a odpovědný auditor provede závěrečnou revizi. Připravíme kompletní dokumentaci a následně vydáme zprávu auditora s příslušným výrokem. Po vydání zprávy doplníme případné chybějící dokumenty do spisu a audit formálně uzavřeme.
Kontaktujte nás pro více informací nebo sjednání konzultace.
Zodpovědní manažeři
EKP je členem Prime Global, jedné z TOP 5 mezinárodních organizací sdružujících nezávislé poradenské a účetní firmy po celém světě.