FAQ k Auditu

Audit_Frantisek Krempasky

Zkuste si pročíst nejčastější dotazy, třeba právě zde najdete odpovědi na své otázky.

Jaké je poslání a smysl auditu?
Posláním a smyslem auditu účetní závěrky je vyjádřit názor nezávislého, kvalifikovaného odborníka, auditora,  na věrohodnost účetní závěrky sestavené a zveřejněné vedením účetní jednotky. Auditor ověřuje, zda údaje v účetní závěrce podávají věrný a poctivý obraz finanční pozice, výsledků hospodaření a příp. peněžních toků v souladu s pravidly předepsanými českými nebo jinými účetními předpisy, často s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Názor auditora má dostatečnou vypovídací schopnost pouze a jenom ve spojení s určitou úplnou účetní závěrkou, ke které se auditor vyjadřuje.

Kdy je audit povinný a kdy dobrovolný?
Audit je povinný, pokud firma splní zákonem stanovená kritéria (např. velikost obratu, počet zaměstnanců nebo výše aktiv). Mimo tyto případy si audit může firma objednat dobrovolně – například pro zvýšení důvěryhodnosti u investorů nebo bank, při rozhodování o koupi či prodeji firmy, k ověření závěrky a úrovně hospodaření pro vlastníky a manažery.

Kritéria povinnosti auditu účetních závěrek dle § 20 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví:

  • Aktiva brutto nad 40 000 000 Kč.
  • Roční úhrn čistého obratu nad 80 000 000 Kč.
  • Průměrný přepočtený stav zaměstnanců nad 50.

Dle § 20 jsou povinně auditovanými jednotkami:

  • velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu,
  • střední účetní jednotky,
  • malé účetní jednotky, pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy a překročily nebo dosáhly alespoň 1 ze 3 zákonných (výše uvedených) kritérií za aktuální účetní období a za období bezprostředně předcházející,
  • ostatní malé účetní jednotky, pokud překročí nebo dosáhnou alespoň 2 ze 3 zákonných kritérií za aktuální účetní období a za období bezprostředně předcházející.

Jaké výhody představuje audit pro auditovanou společnost?
Kromě splnění zákonné povinnosti poskytuje audit firmě nezávislý pohled na její účetnictví a vnitřní procesy. Může odhalit rizika, posílit důvěru obchodních partnerů, pomoci při rozhodování managementu a být přínosem při fúzích, akvizicích či žádostech o financování.

Je audit jen pro velké firmy?
Ne. Přestože je audit častější u větších společností, může být velmi užitečný i pro menší a střední podniky, zejména pokud chtějí růst, vstoupit na nové trhy, získat investora nebo nastavit efektivnější řízení rizik a vnitřních kontrol.

Jak probíhá audit účetní závěrky?

Přijetí zakázky, strategie a plánování
Než audit zahájíme, provedeme nezbytné posouzení zakázky a společně s klientem si nastavíme harmonogram a způsob předávání dat a informací potřebných k provedení auditu. Pokud audit začíná ještě před koncem účetního období, realizujeme tzv. průběžný (interim) audit. V této fázi provádíme finanční analýzu, mapujeme řídicí a kontrolní procesy a systémy a identifikujeme hlavní rizika. Na základě těchto zjištění následně připravujeme konkrétní auditorské testy.

Samotné provedení auditu
V rámci průběžného auditu se zaměřujeme především na testování nákladů a výnosů. Zjištění z hodnocení kontrolních mechanismů a provedených testů sdělujeme vedení společnosti prostřednictvím dopisu auditora. Během závěrečné fáze, tedy po skončení účetního období, provádíme ostatní auditorské testy, včetně ověřování sestavení účetních výkazů a zveřejňovaných údajů, zejména těch uvedených v příloze účetní závěrky. Jakékoliv zjištěné nesrovnalosti okamžitě konzultujeme s klientem a v případě potřeby domlouváme jejich opravu.

Uzavření auditu
Po dokončení testů proběhne v rámci auditorského týmu diskuze výsledků a odpovědný auditor provede závěrečnou revizi. Připravíme kompletní dokumentaci a následně vydáme zprávu auditora s příslušným výrokem. Po vydání zprávy doplníme případné chybějící dokumenty do spisu a audit formálně uzavřeme.

Kontaktujte nás pro více informací nebo sjednání konzultace.

Zodpovědní manažeři 

Jak vám můžeme pomoci?